středa 14. května 2014

Dva příběhy z Amsterdamu


Marius, 35 let, komunikační poradce
Před deseti lety jezdil Marius v ojetém autě. Když mu opravy začaly přerůstat přes hlavu, stál před rozhodnutím koupit další auto, nebo dát peníze na něco jiného. „Ježdění v autě mě začalo unavovat. Věčně hledat místo k parkování a ráno vzpomínat, kde jsem ho nechal.“ Marius si koupil motorku, kterou zaparkuje vždy před domem, a vybavení na kitesurfing. Do práce jezdí vlakem, na nedaleké nádraží chodí pěšky. Cesta do práce zabere půl hodiny, ať jede čímkoliv. Po městě jezdí na kole. Někdy potřebuje také auto, a proto se stal členem car-sharing, systému sdílení automobilů. Člověk je si tak více vědom nákladů na jednu jízdu. „Auto bylo pro mě symbolem svobody, ale ve městě je přítěží. Volnost si teď užívám při kitesurfingu.“

Melanie, 29 let, programová ředitelka
Pět dní v týdnu jezdí Melanie do práce na kole a cesta jí trvá 25 minut. Pracuje v kancelářských kolosech na jihu Amsterdamu. Firmy, které tam sídlí, už nenabízejí firemní auto jako zaměstnaneckou výhodu. Samy provozují na služební cesty car-sharing. Spousta kolegů nevidí v autě symbol společenského postavení. Raději volí měsíční příspěvek na dopravu. „Kolo je nejlevnější způsob dopravy, stojí mě to občas jen rozbité silonky, a tak si člověk přijde na extra peníze.“  Pokud jede Melanie navštívit někoho vzdáleného, půjčí si auto od rodičů. „Ve městě je ale kolo nejlepší řešení. Zaparkuju, kde chci, nestojím v zácpě, a když mám zpoždění, šlápnu do pedálů. Jednou jsem zkusila jet metrem, ale stálo mě to více času.“

Převzato z deníku Volkskrant, 22.dubna 2014

Žádné komentáře:

Okomentovat